Pages

Thursday, August 3, 2017

Set Haji Shaklee Melaka

Assalamualaikum w.b.t para pembaca 🙂
Alhamdulillah kita dah semakin hampir kepada bulan Zulhijjah, bulan di mana umat Islam yang berkemampuan mengerjakan ibadat haji. Ucap syukur kepada mereka yang dapat peluang mengerjakan haji pada tahun ini.
Perjalanan haji adalah perjalanan spiritual, tak juga perjalanan fizikal. Kesihatan dan kekuatan tubuh badan penting bagi memastikan kesempurnaan ibadah.
Antara cabaran ketika mengerjakan haji adalah perjalanannya yang panjang, cuacanya yang berbeza dengan cuaca di Malaysia, dan kumpulan jemaah yang sangat ramai dari seluruh dunia yang mungkin membawa penyakit lain. Ia sedikit sebanyak menyebabkan beberapa tindak balas oleh badan kita.
Di dalam artikel di New York Times, perjalanan menggunakan kapal terbang boleh menyebabkan dehidrasi, cirit birit, masalah penghadaman, masalah angin, dan juga sembelit.
Mengapa sembelit?
Dalam artikel tu disebut, badan kita secara unik sudah ada sistem waktu yang biasa untuk membuang. Jadi bila kita melancong atau di dalam satu perjalanan, jadual cenderung untuk berubah dan kita tidak membuang pada waktu biasa. Jadi najis di dalam usus juga boleh menjadi kering.
Perbezaan dari segi pemakanan juga menjadi faktor.

Jadi apa yang jemaah haji perlukan?

Set ini saya ambil daripada perkongsian daripada Master Roslan yang berpengalaman mengerjakan haji, dengan sedikit tambahan point daripada saya sendiri.

1. Ostematrix

Ostematrix adalah sumber kalsium dan magnesium. Bagi yang selalu cramp, lenguh dan kebas, wajib telan 5-6 biji sebelum tidur. Ia menguatkn tulang dan kurangkan sakit (natural tranquilizer). Ostematrix juga membantu melembutkan najis jadi tiada masa untuk sembelit 😀

2. Herbal Blend Cream

Krim Herbal Blend boleh disapu pada tumit yang pecah dan dijadikan minyak urut bagi kaki dan tangan yang lenguh sepanjang melakukan ibadah haji. Bak kata pakcik Roslan Ghazali, krim ini boleh juga disapu pada bibir yang kering dan pecah. Sapu di kepala selepas cukur bertindak sebagai ubat kelumumur.

3. Nutriferon

Nutriferon amat penting bagi meningkatkn sistem imun badan. Kos rawatan di sana mahal. Vitamin pun mahal. Batuk mereka satu bilik jika tidak dikawal. Jadi bakal jemaah haji perlu ada Nutriferon.

4. Performance Drink

Performance Drink adalah air tenaga berperisa oren yang menggantikan elektrolit yg hilang dari dalam badan. Lebih baik daripada 100 plus dan air isotonik lain yang sangat tinggi kandungan gula.

5. Sustained Release Vita C Plus

Vitamin C juga sangat berguna untuk tingkatkan sistem imun sekaligus cegah demam dan selsema. Menurut artikel di laman web International Business Times,  Vitamin C adalah antioksidan yang sangat bagus dalam mengekalkan tahap kesihatan yang baik kerana ia melawan radikal bebas. Ambil 2-3 hari sebelum berangkat.

6. B-Complex

B-Complex adalah vitamin untuk tenaga kerana ia menukar makanan kepada tenaga. Baik untuk anti-stres dan juga untuk saraf halus.

7. Vitalea

Vitalea adalah multivitamin multimineral yang baik untuk tampung diet agar cukup nutrisi keperluan harian dan juga cergaskan badan.

8. Peppermint Ginger Plus & Garlic Complex (tambahan oleh saya)

Sewaktu travel, badan kita cenderung untuk lebih berangin disebabkan beberapa faktor. Salah satunya kerana tekanan udara sewaktu di dalam kapal terbang. Jadi kedua-dua vitamin ini sangat diperlukan untuk membuang angin bagi keselesaan para jemaah haji sebelum sampai ke Arab Saudi.

Jemaah juga boleh menambah bekalan lain seperti Cinch Tea (extra fast energy), Herb Lax, Alfalfa mengikut keperluan.
Untuk makluman anda, Dato’ Ust Daud Che Ngah bekas pengarah Tabung Haji adalah pengguna setia Shaklee lebih daripada 17 tahun. Beliau ambil Vitalea 4 biji sekaligus. Master Roslan bersama-sama beliau berkongsi tentang Shaklee di kursus haji sejak tahun 1999 lagi.
Ust Daud Che Ngah pun ambil Shaklee. Jemaah haji pun perlu ambil Shaklee 😀
20448923_1517587971613296_8999478859529790850_o
Jadikan perjalanan anda atau ibu ayah anda untuk menunaikan haji satu pengalaman yang bermakna dengan kesihatan yang optima.
Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan 😀
ATIQAH HASSAN
SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
SET PRENATAL / HAMIL, SET POSTNATAL / BERPANTANG & MENYUSU
013 6820482

No comments :